Thailand - onsdag den 27. januar 2010

Fra Koh Samui til Koh Mook

Endelig var der basis for at tage tingene med ro. Vi skulle videre til Ko Mook i dag, men vi blev først hentet på hotellet kl. 11, så der var god tid til morgenmad. Kl. halv 7 var jeg på stranden. Her blæste det en pelikan og det blev også til en enkelt byge. Jeg kunne godt se mig selv ligge i min nyindkøbte hængekøje (ja, jeg kom til at købe en hængekøje i aftes for 250 bath - knap 40 kr.) under en af de små stråhytter, hvor der tilbydes thaimassage helt nede på stranden. Det kunne være fedt at ligge der og lytte til bølgerne, der nåede helt op til trapperne, der fører op til hotellets område.

Morgenmaden blev indtaget i fred og ro og der var også god tid til at få pakket sammen, så vi var klar kl. 11.

Vores taxachauffør overholdt også tidsplanen og efter en kort køretur, var vi retur i Ko Samuis lille, hyggelige lufthavn. Det er på mange måder en anderledes lufthavn. Åbent og lettilgængeligt. Det er lige før, man kan gå direkte fra et område til et andet, hvis det ikke var fordi, der sad folk og holdt øje rundt omkring... I et stort område var det muligt at få lidt at spise og drikke (gratis) og der var også gratis internet. Ikke kommercielt, som man ser det i alle andre lufthavne.

Vores lille propelfly afgik til tiden. Der var langt fra fyldt op, så alle, der ønskede det, kunne få en vinduesplads. Flyveturen tog 40 minutter. Det var jo næsten som i gamle dage, når man fløj fra Odense til København. Undervejs nåede personalet at servere kyllingeburgere og et glas juice. Det smagte fint fint.

I Krabi lufthavn, hvor vi landede, var der mere varmt. Som Jette konstaterede, så var det mere thaivarmt her. Lufthavnen virkede større end Ko Samuis men her var ingen fly ved ankomsthallen, så den virkede ikke særlig travl. Vores bagage ankom meget hurtigt og vi fandt frem til næste trin på rejsen. Der holdt 2 store biler klar, til at fragte os videre ned gennem Thailands fastland mod øen Ko Mook i Andaman Sea - vores næste destination.

Turen gik via store veje. Nogle gange 4-sporede (2 hver vej). Andre gange bare almindelig hovedvej. Under alle omstændigheder gik det bare stærkt. Omgivelserne på turen virkede meget bekendt fra vores tidligere ture. Masser af huse, plantager, gadesælgere, biler, scootere med flere personer osv. langs vejen.

Et enkelt stop på en benzinstation og Seven Eleven, hvor vi kunne få is, chips og vand til den videre tur. Sammenlagt tog turen vel halvanden time, før vi pludselig stoppede ved en lille havn. Her blev bagagen lodset over i en speedbåd, som vi kunne se, var fra vores resort. Snart gik det ud gennem en kort flodmunding og ud på det åbne hav. Selve sejlturen til Ko Mook tog ikke mere end ca. 20 - 25 minutter.

På stranden stod personalet klar til at tage imod os sammen med en flok søvnige turister i liggestole langs stranden. De tænkte nok, at nu ankom der igen en flok (forventningsfulde) turister.

Der var lidt knas med nogle af vores bungalows. Brian havde bestilt 2 flotte bungalows helt nede til vandet. Men der var blevet flyttet lidt rundt på de numre, som Brian havde set på et kort. Der var bygget nye bungalows og de havde derfor ændret nummereringen. Det var Brian ikke ubetinget tilfreds med. Det viste sig nu, at vi alle havde fået hytter helt ned til stranden. Vi blev indlogeret og kunne konstatere, at stedet ved første øjekast levede helt op til forventningerne.

Det var sidst på eftermiddagen og vi holdt et hurtigt "informationsmøde". Så sendte vi spejdere ud i flere retninger. Karin og Erik fandt frem til en købmand tæt på resortet. Her kunne de proviantere med øl og sodavand. Marie og jeg kiggede nærmere på swimmingpoolen. Lasse forskansede sig i deres hytte, for at se nogle af de DVD-film, han havde købt på Ko Tao. Jeg begyndte at blive bekymret for, om han overhovedet kommer i vandet på denne tur. Synd og skam...

Vores familie var de første i vores selskab i restauranten til aftensmaden. Selv om der ikke var ret mange andre gæster, lykkedes det alligevel for nogle gæster, at kapre de sidste tunbøffer fra den udendørs barbecue grill, hvor man kunne pege fiskene ud. Så vi blev enige om, at vente til dagen efter med grillen. I stedet gik vi ombord i menukortet, der var meget omfattende. Det gjorde det svært at vælge. Ikke for Lasse, der var til løgsuppe og peberbøf. Vi andre fik forskellige thai-retter - bortset fra Vibe, der slet ikke var sulten.

Vi sad udenfor restauranten helt ude i den fri luft. Det blæste behageligt med lun luft, så det var så perfekt, som det kunne blive. Efterhånden dukkede resten af selskabet op. Brian var dog blevet så syg, at han blev hjemme. Det stod sløjt til med hans mave. Synd, når vores mesterarrangør må melde forfald...

Da vi havde spist, var vi trætte og trak os tilbage, efter vi havde hørt til mulighederne, for at komme videre fra Ko Mook til Phi Phi øerne. Det var sådan set den eneste strækning, vi ikke havde styr på hjemmefra. En speedbåd direkte til Phi Phi ville koste 25.000 bath (ca. 3.700 kr.). Det var lige dyrt nok, var vi enige om. Det var nok lige før, man kunne leje en flyver for de penge.

Det bedste alternativ blev en speedbåd til Ko Lanta og derfra med færge til Phi Phi. Det blev sådan. Så listede vi i seng kl. 21:15 - med myggenet og det hele...